Многи и данас сматрају да је „Полетарац“ био нешто најбоље што се икада издавало за децу на просторима бивше Југославије.
Часопис „Полетарац“ излазио је у Београду, од јуна 1973. до јуна 1975. године. Издавач овог часописа био је Атеље за издавачку делатност новинско-издавачког предузећа „Борба“. Главни и одговорни уредник часописа био је књижевник Душан Радовић. Чланови редакције часописа били су Драган Лукић, Милован Данојлић, Добрица Ерић, Љубивоје Ршумовић, Радослав Зечевић и Душан Петричић. Укупно је изашло 19 бројева – око 1.600 страница у великом формату.
Комплименти из Европе


Тим снова
-40a.jpg)
Полетарац је у својој редакцији окупио писце и песнике за децу којима ни данас нема премца, али су на његовим странама гостовали и многи други великани (дечје) књижевности – Јован Јовановић Змај, Петар Кочић, Иво Андрић, Десанка Максимовић. Био је пример врхунског дизајна дечјег часописа, до данас непревазиђеног у Србији . Поред илустратора и карикатуристе Душана Петричића, који је листу дао визуелни идентитет, многи познати сликари и илустратори учествовали су у Радовићевом креирању дечјег часописа – Миодраг Мића Поповић, Љубица Цуца Сокић, Растко Ћирић, Предраг Кораксић.
-35a_900.jpg)
Неразумевање од првог броја
Међутим, од првог дана било је много оних који нису веровали у њега. У „Борби“, која га је издавала, од првог броја су хтели да га укину. Као главни уредник, Радовић је добио собицу у коју је могао да стане невелики писаћи сто, а своје врхунске сараднике морао је да прима, практично – у ходнику. „Истовремено, на првом и другом спрату башкарили су се разни директори, уредници, помоћници, саветници и њихове секретарице, у великим кабинетима са кожним вратима, кожним фотељама, кожним троседима и кожним агендама. На питање зашто Радовићу не уступи свој кабинет, један од њих је искрено одговорио: Из ове коже се не може!“ писао је Милован Витезовић.

Лист за господску децу
Из Југославије су на рачун „Полетарца“ стизале покуде – да је „лист за господску децу“, да објављује „рђаве песме“… Полетарац није наишао на пријем и одјек који су очекивали његови ствараоци, писци и ликовни уметници. Велики формат, модерност, концепт – све то је, чини се, било сувише слободно и неразумљиво за то време.
Радовић је говорио о отпору на који је „Полетарац“ наилазио у школама, о корумпираном тржишту дечје штампе, о издавачима који спретно подмићују наставнике, своје будуће аквизитере, како би ученицима „прописали“ читање њихових листова. „Неки уредници су у стању да непрестано јадикују у канцеларијама утицајних људи, да се растрче по установама кад затеба. Ја нисам био за то спреман. Нисам имао ни времена. Лако је овима о којима говорим – они праве листове тако што слажу причицу на песмицу, песмицу на причицу, без реда и смисла, додају неку вињетицу и то је њихово уређивање. Цео њихов годишњи посао се може обавити за недељу дана. Пристајем да све листове који се тако уређују, тако уређујем сам и бесплатно. Летње песмице у лето, пролећне у пролеће, зимске у зиму, и ето формуле. Зашто се напрезати, зашто измишљати, зашто окупљати маштовите цртаче, писце, наручивати решења, изуме, зашто трагати за новим и необичним, кад успева старо и обично?“
Испуштена прилика
Радовић је закључио да је прављење тог листа био један претенциозан подухват. Није било друштвених услова да се тако нешто оцени, а онда прихвати и подржи. „Полетарац је морао бити угашен, јер није био регистрована вредност, овде где има много лажног образовања и лажног укуса и где се људи разумеју само у оно што је јавно признато и потврђено,“ рекао је Радовић једном. „Ми смо покушали да будемо строги и одговорни. Бирали смо, одбијали и враћали рукописе и илустрације, борили се, колико смо могли, да заиста створимо лист за „господску децу“. Међутим, победила је духовна сиротиња међу писцима и просветним радницима. Опет су били у праву они којих има више. Они које би угрозило завођење одговорности и морала. Да смо имали праве подршке, то би већ била дебела библиотека репрезентативних књижевних и ликовних прилога. Из тога је, даље, могло да се „храни“ много будућих уџбеника и приручника.То је била велика, али испуштена прилика,“ говорио је Душко Радовић о свом „Полетарцу“.
Одлазак у подруме бибиотека
Полетарац је пред свој одлазак у подруме библиотка почео да стиче европску и светску славу. Французи су намеравали да га праве у Француској, и Душан Петричић, његов илустратор, био је замољен да изради насловну страну француске верзије. Предосећајући скори крај часописа, Душан Радовћ је у броју за мај-јун 1975., на страни 2, предложио да „Полетарац“ више не буде месечни часопис, већ књига која би излазила сваког годишњег доба, у ритму природе – на пролеће, лето, јесен, зиму. Тај број био је и последњи.
Истоимена серија
Ипак, неколико година након гашења часописа, 1979. – „Телевизија Београд“ почела је са снимањем истоимене серије, направљене по часопису, а сценариста и режисер телевизијског „Полетарца“ био је Тимоти Џон Бајфорд. „Имао сам прилику да чујем његово мишљење о мојој адаптацији. Кад је прочитао сценарио, био је очајан – рекао да нема везе са његовом часописом и да не жели да буде асоциран са телевизијском серијом. Међутим, више од година дана касније, кад сам га случајно срео после почетка емитовања серије, пружио ми је руку и искрено честитао, са речима: Очигледно не умем да проценим сценарија!“ испричао је једном приликом Бајфорд.
Како до "Полетарца"
Дванаест година након принудног приземљења „Полетарца“, издавачко предузеће „Рад“ објавило је избор најбољих књижевних и ликовних, односно забавних и поучних прилога, у четири књиге насловљене онако како је замишљао Душко Радовић. Ни њих више нема на полицама књижара. Родитељи који нису имали задовољство да у детињству имају ове вредне књиге, и да их до данас сачувају за своју децу, могу их, уз мало среће, понекад пронаћи у антикварницама и на аукцијским сајтовима. Остали, ипак, могу завирити међу корице четири књиге „Полетарца“ и прелиставати их у електронској верзији, на сајту Српске дечје дигиталне библиотеке.

Приредила: Јована Папан
Текст преузет из магазина " Родитељ & дете"
(У тексту је коришћен материјал из књиге "На острву писаћег стола" Душана Радовића (Приредили Матија Бећковић и Мирослав Максимовић), као и из поговора Драгана Лакићевића књизи "Полетарац/Зима").
Нема коментара:
Постави коментар